De rol van grafisch ontwerp in crossmediale communicatie

Door Luuk van Amsterdam, grafisch ontwerper

Als grafisch ontwerper maak ik bij Yourstyledesign ontwerpen voor uiteenlopende opdrachtgevers: van bollenkweker tot luxe jachtbouwer en van kinderoefentherapiepraktijk tot eetcafé. Nooit saai dus, want behalve dat onze klanten compleet verschillend zijn, zijn ook de media waarvoor we ontwerpen maken, altijd afwisselend. Van websites tot brochures en van online advertentiecampagnes tot menukaarten.

Regelmatig adviseren we klanten om te kiezen voor een mediamix waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende communicatiemiddelen zodat deze elkaar versterken. Dit noemen we crossmediale communicatie.

Bij crossmediale communicatie gaat het om het vinden van de perfecte mix tussen de boodschap, het doel en de vorm waarin je dat alles giet. Grafisch ontwerp speelt hierbij een grote rol. Graag licht ik dit toe aan de hand van de verschillende middelen die we voor onze klant Greneth Plants hebben gemaakt.

Greneth Plants is een internationale handelsorganisatie. Het bedrijf uit Roelofarendsveen is gespecialiseerd in het leveren van jonge planten van hoge kwaliteit aan kwekers en importeurs in Oost-Europa, Rusland en het Midden-Oosten. Neem gerust een kijkje op www.grenethplants.nl

1. Brochure

De basis van de communicatie tussen Greneth Plants en zijn zakenrelaties is een uitgebreide productcatalogus. Deze dikke brochure wordt jaarlijks in het Engels en in het Russisch gemaakt zodat het bedrijf een zo groot mogelijke doelgroep kan bedienen. Yourstyledesign heeft de brochure voor het eerst voor het seizoen 2016 mogen maken en toen qua vormgeving een flinke slag geslagen.

  • Dit begon met het ontwikkelen van een concept voor de brochure, daarbij is alle fotografie op een passende manier bewerkt.
  • De vormgeving van de brochure is fris en kleurrijk en sluit daarmee aan bij de producten die erin staan.
  • Daarnaast is er veel aandacht besteed aan duidelijkheid: het luistert voor ieder type young plant nauw wanneer deze geplant/gepoot of gekocht moet worden en al die productinformatie moet in de brochure op overzichtelijke wijze terugkomen. Door consequent gebruik te maken van pictogrammen kunnen gebruikers van de productcatalogus de informatie ‘scannen’ op deze details.
  • Een goede op kleur gesorteerde index van de producten zorgt voor overzicht.
  • Bij het drukwerk van de brochure is veel aandacht besteed aan de cover: hierop zijn bepaalde gedeelten glossy (glimmend) gemaakt. Het geheel krijgt daardoor de luxe uitstraling die het verdient.

Natuurlijk wordt vanuit de brochure verwezen naar de website waar het assortiment ook te vinden is.

2. Website inclusief webcatalogus

De volgende stap was om de duidelijke grafische weergave van alle productinformatie en -details te vertalen naar een online versie. Hier kwam onze crossmediale expertise om de hoek kijken: immers, de klant zocht naar een manier om ‘papieren informatie’ digitaal beschikbaar te maken. En natuurlijk hebben wij slimme manieren gevonden om al die informatie maximaal te benutten. Hoe? Bijvoorbeeld door online veel verschillende filtermogelijkheden te bieden om klanten van Greneth Plants te helpen bij het maken van hun keuzes. Denk aan filteropties voor de verschillende soorten planten, maar ook aan de verschillende kleuren waarin de planten leverbaar zijn en de kwekerij waar ze vandaan komen.

Om de planten ook op de site de hoofdrol te laten spelen is het ontwerp van de productpagina’s rustig gehouden. De focus ligt op de foto’s van de plant en de productdetails. Voor die details maken we op de site gebruik van dezelfde pictogrammen als in de brochure.

Om de kruisbestuiving tussen brochure en website te optimaliseren, is de meertalige productcatalogus op de website van Greneth Plants beschikbaar gemaakt als download.

3. Beursstand

In de branche waarin Greneth Plants opereert, is aanwezigheid op internationale beurzen belangrijk. Ook voor de beursstands speelt grafisch ontwerp een belangrijke rol. Immers, Greneth Plants moet door zijn bestaande klanten direct worden herkend en door potentiele klanten direct worden bestempeld als professionele partij om zaken mee te doen. Daarom maken we voor het ontwerp van de beursstand gebruik van herkenbare visuele elementen zoals natuurlijk het logo, maar ook fotografie en kleur.

Beursstand_Greneth-Plants

Hoe crossmediale communicatie op de beurs vorm krijgt? De brochure is hardcopy verkrijgbaar in de stand en in het ontwerp van de stand wordt natuurlijk verwezen naar de website.

Yourstyledesign is een bedrijf dat snel handelt, de lead houdt in proces, intelligente oplossingen bedenkt voor vraagstukken en graag meedenkt. Yourstyledesign ziet wat er speelt qua grafische en technische ontwikkelingen in de markt. Peter Nederhof, Greneth Plants

De kunst van een krachtig ontwerp

De verschillende producten die we voor Greneth Plants hebben ontworpen en gerealiseerd, sluiten naadloos op elkaar aan qua grafisch ontwerp, inhoud en boodschap. Dit zorgt ervoor dat Greneth Plants in al zijn uitingen – dus crossmediaal – herkenbaar is als het professionele bedrijf dat het is. Dat is de kunst van een krachtig ontwerp!


geschreven door
Luuk van Amsterdam
luuk@yourstyledesign.nl

Kennis Secties

  • Grafisch (9)
  • Marketing (6)
  • Optimalisatie (1)
  • Projecten (0)
  • Strategie (11)
  • Websites (6)
  • Wordpress plugins (0)