Fotograaf of stockfoto?

Door Mariska van der Haven

Een fotograaf inhuren of stockfoto’s gebruiken: soms een lastige keuze. In dit blog zetten we de voor- en nadelen voor u op een rij. 

Wat is stockfotografie?

Een stockfoto is een foto die een fotograaf via een stockbureau (beeldbank) verkoopt. De foto is niet exclusief en kan door meerdere partijen worden aangekocht en gebruikt. U loopt dus het risico dat uw concurrent in dezelfde branche precies dezelfde stockfoto op zijn website gebruikt (iets dat vaker gebeurt dan veel bedrijven zouden willen).

Als u een stockfoto koopt, bent u wel gebonden aan bepaalde voorwaarden voor het gebruik. De voorwaarden verschillen per beeldbank maar u kunt hierbij denken aan voorwaarden op het gebied van eenmalig gebruik of bijvoorbeeld voor online gebruik op een commerciële website. Voorbeelden van bekende stocksites zijn Shutterstock, Getty Images en Hollandse Hoogte (maar er zijn er duizenden).

Wat doet een fotograaf?

Een fotograaf is iemand die professionele foto’s maakt, meestal met een spiegelreflexcamera. Als u bedrijfsmatig een fotograaf inhuurt, kunt u hem of haar precies laten fotograferen wat u zelf wilt. Het is handig om bij de selectie van een fotograaf rekening te houden met een bepaald specialisme, denk aan:

  • Bedrijfsfotografie
  • Huwelijksfotografie
  • Interieurfotografie
  • Natuurfotografie
  • Persfotografie
  • Portretfotografie
  • Sportfotografie

Stockfotografie versus een fotograaf

De toepassing van foto’s voor bijvoorbeeld een zakelijke website zijn niet alleen een kwestie van smaak: het is belangrijk dat de keuze ook gebaseerd wordt op de identiteit van de organisatie en op het gewenste imago. Fotografie is immers een belangrijk onderdeel van een huisstijl! Een professioneel reclamebureau kan u hierover adviseren.

We zetten de voor- en nadelen voor u op een rij!

Voordelen fotograaf:

  • Unieke foto’s voor uw bedrijf.
  • Exclusieve rechten af te spreken.
  • Foto’s volledig gemaakt naar uw eigen wensen.

Nadelen fotograaf:

  • Fotografie is kostbaar omdat iemand speciaal voor u aan de slag gaat.
  • Fotograferen is niet voor niets een vak en bedrijfsmatig niet iets om over te laten aan een hobbyfotograaf. Het kan beter zijn om een stockfoto met een professionele uitstraling aan te schaffen dan een amateurfoto op uw website te plaatsen.

Voordelen stockfotografie:

  • Er zijn relatief veel stocksites die kwalitatief goede foto’s bieden waardoor het aanbod enorm is.

Nadelen stockfotografie:

  • Stockfoto’s kunnen wat afstandelijk overkomen (ze zijn immers bedoeld voor algemeen gebruik).
  • Stockfoto’s zijn niet exclusief.

Kortom: de keuze voor stockfotografie of een professionele fotograaf is voor een groot deel afhankelijk van het budget en het belang van de foto’s. Onze eerlijke mening? Als er voldoende budget beschikbaar is, gaat er niets boven exclusief voor u gemaakte foto’s om het verhaal van uw bedrijf te illustreren!

Er gaat niets boven exclusief voor u gemaakte foto’s om het verhaal van uw bedrijf te illustreren

N.B. Er zijn natuurlijk ook nog steeds veel organisaties die simpelweg afbeeldingen en foto’s van het internet kopiëren. Dit is niet alleen strafbaar maar levert ook vaak foto’s van mindere kwaliteit op.


geschreven door
Mariska van der Haven
mariska@yourstyledesign.nl

Kennis Secties

  • Grafisch (9)
  • Marketing (6)
  • Optimalisatie (1)
  • Projecten (0)
  • Strategie (11)
  • Websites (6)
  • Wordpress plugins (0)