Conversie optimalisatie

Conversieoptimalisatie richt zich op veel knelpunten die naar voren komen uit webstatistieken, maar centraal staan ook vragen als gebruiksvriendelijkheid van de website (usability) en design. Kunnen uw bezoekers vinden wat ze zoeken en is de call to action duidelijk aanwezig? Door deze factoren te testen (A/B testing) en optimaliseren haalt u meer rendement uit uw website.

Bij conversieoptimalisatie is traffic genereren, mogelijkheden testen en analyseren het belangrijkst. Voor objectieve tests zijn gebruikers of aantallen van belang. Op basis van statistieken van 10.000 bezoekers zijn resultaten veel nauwkeuriger dan bij 100 bezoekers. Yourstyledesign houdt voor iedere klant statistieken bij vanaf dag 1. Tip:Zorg ervoor dat uw huidige partij dit ook doet! Omdat wij samenwerken met meerdere partners op het gebied van offline en online marketing weten wij welke precies hoe we uw website het beste kunnen bouwen. Voor een zo hoog mogelijke conversie.

1. De doelgroep

Een goed doordachte strategie is het startpunt voor offline en online succes. Daarom begint het traject met een grondige analyse van uw bedrijf, product, dienst en doelgroep. Als u al jaren in een branche opereert, dan weet u exact wie de doelgroep is.

Doelgroepen delen wij onder andere in op basis van:

Particulier

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Interesses
  • Klasse
  • Beroep
  • Functie
  • Kenmerken

Zakelijk

  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Locatie
  • Omzet
  • Diensten
  • Type bedrijf

2. Kies de juiste kanalen

Na het bepalen van uw doelgroep, kijkt u waar u deze doelgroep offline en online tegenkomt. Een offline kanaal is bijvoorbeeld de lokale krant of uw netwerk (ambassadeurs). Een simpel online voorbeeld is uw website of webshop. Maar ook social media en gerichte online marketingactiviteiten kunnen uw business een flinke boost geven, dus probeer verder te kijken dan de standaarden.

3. Bereik de juiste mensen

Zo kan een bedrijf in kaart- en quizavonden voor 65-plussers misschien beter niet actief op internet inzetten, maar moet het aan lokale media en marketing denken om tot hogere conversies te komen. Verkoopt u scootmobielen, dan heeft u al te maken met meerdere doelgroepen. Uit onderzoeken blijkt dat in de meeste gevallen ouderen niet zelf de aankoop doen, maar dat familie een scootmobiel uitzoekt en gezamenlijk aankoopt. Dus in dit geval dient u te achterhalen wat de leeftijden, interesses, locatie etc. van een gemiddeld familielid zijn om conversies te optimaliseren.

4. Test verschillende mogelijkheden

In eerste instantie gaat u af op uw gevoel en kennis voor welke tools, plugins of strategie├źn de conversie kunnen verhogen. Het enige dat vaststaat is dat u nooit van tevoren kunt zeggen of iets werkt. U zult dan ook verschillende mogelijkheden voor conversieoptimalisatie moeten testen en hier conclusies uit trekken op basis van statistieken.

5. Maak (technische) keuzes en optimaliseer

Voor een goede offline en online statistiekenanalyse is kennis en data zoals bovenstaand nodig. Voldoende traffic is essentieel. U moet bekend zijn met statistiekentools, (product)funnels, weten welke statistieken vergeleken moeten worden en verstand hebben van dashboards. Yourstyledesign ondersteunt u bij het opzetten en bijsturen.

Conversieoptimalisatiemogelijkheden

A/B testing
Responsive design
Snelheid & caching
Zoekwoordenonderzoek
Google analyticsstatistieken bekijken
Videotracking (Hotjar, optimizely, visual website optimizer en mousemaps)
Funneling
Reminders
Doelen instellen
Conversiecodes en pixels
Automatic buying
Reviews en sterren in Google
Content en SEO-instellingen
Landingspagina’s
Call to action
Maak offline meetbaar
E-mailmarketing
Automation
Popups
Woocommerce intergratie
Payment providers

geschreven door
Mitchell Bakker
mitchell@yourstyledesign.nl

Kennis Secties

  • Grafisch (8)
  • Marketing (5)
  • Optimalisatie (1)
  • Projecten (0)
  • Strategie (11)
  • Websites (5)
  • Wordpress plugins (0)